Kampanja za nevažeće listiće bez efekata
12.04.2012 Beograd

Kampanja za nevažeće listiće bez efekata

Kampanja za nevažeće listiće bez efekata
Da bi se uopšte govorilo o osporavanju legitimnosti izbora trebalo bi da se za 'bele listiće' opredele stotine hiljada birača, što nije realno očekivati.

U istraživanjima javnog mnjenja se ne pojavljuje mnogo birača koji se opredeljuju za takozvane bele listiće. Ne očekujem da će to uticati na ishod predstojećih izbora, kaže direktor Ipsos Strategic marketing Srđan Bogosavljević.

Da li se može očekivati da se situacija do izbora ozbiljnije promeni?

Na svim dosadašnjim izborima bilo je par procenata nevažećih listića, odnosno listića na kojima nije zaokružena nijedna stranka ili koji nisu popunjeni na odgovarajući način. Istraživanja u koja imam uvid pokazuju da kampanja za “bele listiće” može imati samo vrlo ograničeni uticaj I da će se verovatno nešto malo povećati broj nevažećih listića.

Oni koji su pokrenuli kampanju kažu da im je cilj da se pokaže da niko na političkoj sceni ne zavređuje da se za njega glasa. Da li mogu u tome uspeti?

Veoma smo daleko od mogućnosti da kampanja za “bele listiće” donese rezultat koji bi bilo kome dao za pravo da diskutuje o legitimitetu samih izbora. Da bi se uopšte govorilo o osporavanju legitimnosti trebalo bi da se za “bele listiće” opredele stotine hiljada birača, što nije realno očekivati.

Kome može da šteti, a kome da koristi ova kampanja?

U njoj ne vidim ništa osim eventualne štete po tradicionalno proevropske stranke – pre svega Liberalno demokratsku partiju I Demokratsku stranku, među čijim pristalicama zagovornici “belih listića” mogu najpre da očekuju podršku.

Da li to znači da su “beli listići” usmereni protiv te dve stranke?

Ne bih rekao da je to namera, ali ako iko bude oštećen, biće to pre svega te dve stranke. Očito je da ovo nije kampanja za bojkot izbora nego, nastojanje da se uputi poruka da među učesnicima izborne trke niko nije dobar. Bojkoti izbora automatski izbacuje iz igre stranku koja bojkotuje, a kampanja o kojoj je reč suštinski nije namenjena biračima jedne stranke, nego svim biračima. To što potencijalnih pristalica najviše ima u dve partije bi se moglo nazvati “kolateralnom štetom”.

Šta će se u praksi događati sa “belim listićima”, da li će I na koji način biti uračunati u konačan izborni rezultat?

Akcija je dobila simpatije kod onih koji su jako razočarani i ne znaju šta bi od ponuđenog bila neka pristojna opcija. Međutim, “beli listići” će biti računati kao nevažeći I uticaće samo onako kako nevažeći u principu utiču - ti glasovi se raspršuju prema D’ontovom sistemu, dakle ne proporcionalno, nego nešto više idu ka najjačim strankama, pre svega SNS-u I DS-u. Lično mislim da akcija nema praktično nikakvog značaja jer neće uticati na legalitet izbora, a ne naziru se razmere koje bi dovele u pitanje legitimitet, tako da mi ne deluje kao adekvatan odgovor dogovor na probleme sa kojima se Srbija suočava.

Da li je u Srbiji do sada uspeo neki bojkot izbora?

Najpoznatiji bojkot je bio onaj koji je pokojni premijer Zoran Đinđić organizovao 1997. (IJA, IJA, I JA idem na izbore jer verujem da neće biti krađe). Iako je smanjena izlaznost, DS time nije postigla ništa naročito, ali je ostala van parlamenta. Svedoci smo puno bojkota sa “nacionalnim predznakom”, posebno Albanaca, ali I Srba sa Kosova, kao I nekih bojkota koji služe samopromociji nekih manje poznatih političkih aktera.

Imali smo I jedan uspešan bojkot. Organizovale su ga DSS i G17 plus na predsedničkim izborima 2003. godine. Tada je predsednički kandidat bio Dragoljub Mićunović. Simpatizeri DSS-a I G 17 plus su bili bliži Mićunoviću nego tadašnjem radikalskom kandidatu Tomislava Nikolići. Da su oni izašli na izbore Mićunović bi možda pobedio. Na izborima nije izabran niko, jer je izašlo svega dva i po miliona birača, što je manje od 50 odsto birača, što je tada bio uslov da bi izbori bili uspešni.

autor: Dragan Janjić izvor: Novi magazin
Ostavi komentar Ostavi komentar >>
Ostavi komentar
enovina
Pročitajte i...
Preporuke prijatelja
novinarnica svuda
Zlatiborac
Novi magazin- nedeljnik Novinska agencija Beta AMSS side