08.07.2016 Beograd

Dimitrije Boarov: Auto iz srca Šumadije

Dimitrije Boarov: Auto iz srca Šumadije
Prošlonedeljni jednodnevni “izlet” premijera Aleksandra Vučića u Torino, gde se sastao sa “drugim čovekom” Fiat Chrysler automobila (FCA) Alfredom Altavilom i razgovarao o tekućoj redukciji proizvodnje u kragujevačkom preduzeću Fiat Srbija, završio se već poznatom porukom da “Fiat ostaje u Srbiji”.

Jer, kako je saopšteno, zašto bi ova firma napuštala fabriku u koju je investirala 1,3 milijarde evra i koja proizvodi tip automobila (500L) koji je i dalje najprodavaniji u svojoj klasi na evropskom tržištu. To što se sada u Kragujevcu proizvodi daleko manje automobila od projektovanog kapaciteta (300.000 jedinica), kao što je i ovoga puta, a i ranije, naglašeno iz same firme, posledica je smanjene prodaje u Severnoj Americi i na nekim drugim tržištima i zbog toga se ukida treća smena u proizvodnji (što znači da se otpušta oko 900 radnika). A u tržišnoj ekonomiji, vredi li na to uopšte i podsećati, ne proizvodi se ono što se ne prodaje.

U ovom slučaju, načelno, ni sa “najneoliberalnije” tačke gledišta – ne može se Vučiću zameriti što je prošlonedeljnim skokom u Torino u ovaj industrijski problem umešao i autoritet predsednika Vlade Srbije jer je upravo država Srbija suvlasnik kragujevačke fabrike automobila, pa je logično da se vodeći čovek izvršne državne vlasti kod vrha FCA obavesti kako idu poslovi u gazdovanju zajedničkom firmom i kakvi su njeni dalji planovi u Srbiji u trenutku izvesnog posustajanja plasmana robe koju ona liferuje.

Dakle, nije problem što je Vučić išao u Torino, tim pre što tamo, čini se, nije obećao ništa više nego uzajamno ispunjenje ugovornih obaveza osnivača kompanije FCA Srbija, a taj desetogodišnji ugovor ističe u jesen 2018. godine. Do tada FCA, koja se izgleda nije obavezala da radi u tri smene u Srbiji, očigledno nema nameru da donosi odluku o uvođenju u proizvodnju novog modela automobila u Kragujevcu. No, do isteka ovog ugovora FCA će, čini se, od srpske strane tražiti da ispuni svoje ne male ugovorne obaveze, koje dosad nije ispunila. Reč je o spajanju Kragujevca auto-putem s Koridorom 10 i o rekonstrukciji pruge Lapovo – Kragujevac – Kraljevo (spoju sa prugom Beograd – Bar).

Šta je zanimljivo u ovoj, našoj javnosti već uglavnom dobro poznatoj priči, kojoj su aktuelnost i političku temperaturu dali pre svega radnički sindikati iz Fiat Srbije svojim povikom da se “u srcu Šumadije” otpuštaju radnici i da Italijani neće da pokrenu proizvodnju nekog novog modela koji bi se, valjda, bolje prodavao od F 500L, pa su, dakako, u pomoć pozvali sverešavajućeg premijera Vučića?

Prvi problem državnog suvlasništva u firmi koja zavisi od “ćudi tržišta” je u tome što privatni preduzimači imaju “pravo na neuspeh”, a država teorijski nema to pravo. To jest nema pravo da bez “mandata naroda” gubitke nekog privrednog poduhvata “socijalizuje” preko svog budžetskog mehanizma (u krajnjoj liniji “mehanizma javnog duga”). Ako bismo dalje mudrovali na ovu notornu temu, država se u ovakvim slučajevima nalazi u svojevrsnom “prividnom sukobu interesa”. Kao “suvlasnik” neke firme, ona na jednoj strani ima interes da u toj firmi ostvari profit po svaku cenu, pa i po cenu “nacionalnih interesa” (ma šta to značilo), dok na drugoj strani, zarad tih “nacionalnih interesa” ima načelno ovlašćenje da “socijalizuje gubitke” svog preduzeća pošto “ništa ne sme biti iznad nacionalnih interesa”.

Uprošćeno, u ovom slučaju, ovdašnje “nacionalne stranke” pokušavaju da ispeglaju taj prividni “sukob interesa” Srbije tako što mistifikuju već banalnu “šargarepu” Evroazijske ekonomske unije – da će “na predlog predsednika Putina” omogućiti bescarinsku prodaju “fiata 500L” na području EEU iako nije reč o proizvodu koji se sastoji od delova proizvedenih u Srbiji (što je uslov za takvu bescarinsku prodaju srpskih proizvoda na tržištu Rusije prema poznatom sporazumu SRJ i Ruske Federacije iz 2000. godine).

Ispada, hajde da opet uprostimo vodeću poruku, da ćemo, ako se okrenemo ka EEU umesto što se držimo orijentacije ka EU, tamo moći bolje da prodajemo automobile iz srca Šumadije, pa će i državi biti lakše, a radnici neće biti otpuštani. Sve to je doista banalno i nema veze sa ekonomskom stvarnošću ni u Srbiji, ni u EEU, ni u EU. Zbog toga bi Srbija već danas, pre svega, trebalo da razmišlja kako sutra da proda svoj udeo u kragujevačkoj fabrici.

 

autor: VV izvor: Novi magazin
Ostavi komentar (1) Ostavi komentar >>
Ostavi komentar
  • 8.07.2016, 10:33h Toma Neverni (4)

    Kao suvlasnik drzava je mogla da pomogne prodji Fiata 500. Sve drzavne sluzbe da kao slubeno vozilo imaju Fiat 500, Lokalne samouprave takodje, Taxi udruzenja da se unificiraju vozilima Fiat 500, itd. I eto prodaje vise modela na domacem trzistu uz odgovarajuce povoljnosti. Radnici u FCA ostaju na poslu-radi treca smena, banke i lizing kuce plasiraju sredstva, popuni se budzet od pdv-a i registracija, svi kupci dobiju pristojno novo vozilo i tako...

Pročitajte i...
  • Dimitrije Boarov: Ima li spremnih za krizu Dimitrije Boarov: Ima li spremnih za krizu

    Dok na plaži u prelepoj Istri čitam hrvatske novine, vidim da i njihove “visoke dužnosnike” opterećuje pitanje može li se Hrvatska suprotstaviti novoj krizi?

  • Vojislav Milovančević: Kako da objasnim svom detetu zašto ste toliki licemeri? Vojislav Milovančević: Kako da objasnim svom detetu zašto ste toliki licemeri?

    "Velika je laž njihove nauke da se čovek rađa sa tim sklonostima, to uopšte nije tačno. Rođenje deteta se već vrši u utrobi majke. Čim je začeto, ono je rođeno. Ono se već tada vaspitava. Međutim, majke su sad zaposlene u fiminističkim pokretima, pa nemaju vremena kad da vaspitavaju svoju decu", ovim rečima je jedan od učesnika protesta protiv održavanja Prajda u Beogradu, otac Antonije, obrazložio razloge zbog kojih je protiv ove manifestacije i šta je to što on zamera "onim drugima".

  • Nadežda Gaće: Politika medija ili mediji politike Nadežda Gaće: Politika medija ili mediji politike

    Obrni-okreni, naša politika se vrti oko medija. Opozicija poteže ponašanje nacionalnih televizija i nacionalnih dnevnih novina – navijanje, neravnopravnost … I vlast ima primedbe na medije – pre svega na nedeljnike, jedan dnevni list, nekoliko kablovskih i lokalnih TV stanica, ali i na RTS. Sa druge strane, direktor RTS se pre neki dan osvrnuo i na činjenicu da RTS uživa najveće poverenje.

  • Dimitrije Boarov: Dronovima na naftu Dimitrije Boarov: Dronovima na naftu

    Poslednjih dana došlo je do novog uzbuđenja na svetskom tržištu sirove nafte jer je u proteklu subotu izvršen vrlo efikasan teroristički napad na glavno saudijsko postrojenje za “preradu” nafte za izvoz Abkoik, u vlasništvu čuvene kompanije Saudi Aramko.

  • Dimitrije Boarov: Nepoznata teritorija Dimitrije Boarov: Nepoznata teritorija

    To je do juče stvarno delovalo neverovatno – u svetu se za relativno kratko vreme nakupilo 17 biliona državnih i korporativnih obveznica s negativnim prinosima. Uprošćeno, poverioci masovno ulažu pare u takve vrednosne papire, a dužnici obećavaju da će im vratiti manje nego što su pozajmili jer “moderni zelenaši” prihvataju “negativne kamate”.

  • Vladimir Gligorov: Dolaze izbori i pare Vladimir Gligorov: Dolaze izbori i pare

    Jedan problem jeste bojkot. Drugi – pregovori s Kosovom. A onda su tu i privredna kretanja, koja nisu ohrabrujuća. Očekivani odgovor vlasti jesu najave da će se povećavati plate i penzije, a tu je i najavljeni plan o javnim ulaganjima u preporod. Za nove četiri godine, deset, dvanaest, a možda i više milijardi evra u – sve. Zašto sve to? Ostavljam po strani Kosovo jer ni vlast niti opozicija ne mogu da očekuju mnogo glasova na tome.

  • Momčilo Pantelić: Suverenitet na tezgi Momčilo Pantelić: Suverenitet na tezgi

    Gotovo istovremeno istovetne stavove su, začudo, u samo donekle sličnim izazovima iskazale premijerke dve zemlje, drastično različitog međunarodnog rejtinga – Danske i Srbije. Ovdašnja autonomna teritorija nije na prodaju, takoreći uglas poručile su Mete Frederiksen i Ana Brnabić.

Preporuke prijatelja
Zlatiborac
OTP banka lizing
Novi magazin- nedeljnik Medija centar Novinska agencija Beta societe AMSS side