08.07.2016 Beograd

Dimitrije Boarov: Auto iz srca Šumadije

Dimitrije Boarov: Auto iz srca Šumadije
Prošlonedeljni jednodnevni “izlet” premijera Aleksandra Vučića u Torino, gde se sastao sa “drugim čovekom” Fiat Chrysler automobila (FCA) Alfredom Altavilom i razgovarao o tekućoj redukciji proizvodnje u kragujevačkom preduzeću Fiat Srbija, završio se već poznatom porukom da “Fiat ostaje u Srbiji”.

Jer, kako je saopšteno, zašto bi ova firma napuštala fabriku u koju je investirala 1,3 milijarde evra i koja proizvodi tip automobila (500L) koji je i dalje najprodavaniji u svojoj klasi na evropskom tržištu. To što se sada u Kragujevcu proizvodi daleko manje automobila od projektovanog kapaciteta (300.000 jedinica), kao što je i ovoga puta, a i ranije, naglašeno iz same firme, posledica je smanjene prodaje u Severnoj Americi i na nekim drugim tržištima i zbog toga se ukida treća smena u proizvodnji (što znači da se otpušta oko 900 radnika). A u tržišnoj ekonomiji, vredi li na to uopšte i podsećati, ne proizvodi se ono što se ne prodaje.

U ovom slučaju, načelno, ni sa “najneoliberalnije” tačke gledišta – ne može se Vučiću zameriti što je prošlonedeljnim skokom u Torino u ovaj industrijski problem umešao i autoritet predsednika Vlade Srbije jer je upravo država Srbija suvlasnik kragujevačke fabrike automobila, pa je logično da se vodeći čovek izvršne državne vlasti kod vrha FCA obavesti kako idu poslovi u gazdovanju zajedničkom firmom i kakvi su njeni dalji planovi u Srbiji u trenutku izvesnog posustajanja plasmana robe koju ona liferuje.

Dakle, nije problem što je Vučić išao u Torino, tim pre što tamo, čini se, nije obećao ništa više nego uzajamno ispunjenje ugovornih obaveza osnivača kompanije FCA Srbija, a taj desetogodišnji ugovor ističe u jesen 2018. godine. Do tada FCA, koja se izgleda nije obavezala da radi u tri smene u Srbiji, očigledno nema nameru da donosi odluku o uvođenju u proizvodnju novog modela automobila u Kragujevcu. No, do isteka ovog ugovora FCA će, čini se, od srpske strane tražiti da ispuni svoje ne male ugovorne obaveze, koje dosad nije ispunila. Reč je o spajanju Kragujevca auto-putem s Koridorom 10 i o rekonstrukciji pruge Lapovo – Kragujevac – Kraljevo (spoju sa prugom Beograd – Bar).

Šta je zanimljivo u ovoj, našoj javnosti već uglavnom dobro poznatoj priči, kojoj su aktuelnost i političku temperaturu dali pre svega radnički sindikati iz Fiat Srbije svojim povikom da se “u srcu Šumadije” otpuštaju radnici i da Italijani neće da pokrenu proizvodnju nekog novog modela koji bi se, valjda, bolje prodavao od F 500L, pa su, dakako, u pomoć pozvali sverešavajućeg premijera Vučića?

Prvi problem državnog suvlasništva u firmi koja zavisi od “ćudi tržišta” je u tome što privatni preduzimači imaju “pravo na neuspeh”, a država teorijski nema to pravo. To jest nema pravo da bez “mandata naroda” gubitke nekog privrednog poduhvata “socijalizuje” preko svog budžetskog mehanizma (u krajnjoj liniji “mehanizma javnog duga”). Ako bismo dalje mudrovali na ovu notornu temu, država se u ovakvim slučajevima nalazi u svojevrsnom “prividnom sukobu interesa”. Kao “suvlasnik” neke firme, ona na jednoj strani ima interes da u toj firmi ostvari profit po svaku cenu, pa i po cenu “nacionalnih interesa” (ma šta to značilo), dok na drugoj strani, zarad tih “nacionalnih interesa” ima načelno ovlašćenje da “socijalizuje gubitke” svog preduzeća pošto “ništa ne sme biti iznad nacionalnih interesa”.

Uprošćeno, u ovom slučaju, ovdašnje “nacionalne stranke” pokušavaju da ispeglaju taj prividni “sukob interesa” Srbije tako što mistifikuju već banalnu “šargarepu” Evroazijske ekonomske unije – da će “na predlog predsednika Putina” omogućiti bescarinsku prodaju “fiata 500L” na području EEU iako nije reč o proizvodu koji se sastoji od delova proizvedenih u Srbiji (što je uslov za takvu bescarinsku prodaju srpskih proizvoda na tržištu Rusije prema poznatom sporazumu SRJ i Ruske Federacije iz 2000. godine).

Ispada, hajde da opet uprostimo vodeću poruku, da ćemo, ako se okrenemo ka EEU umesto što se držimo orijentacije ka EU, tamo moći bolje da prodajemo automobile iz srca Šumadije, pa će i državi biti lakše, a radnici neće biti otpuštani. Sve to je doista banalno i nema veze sa ekonomskom stvarnošću ni u Srbiji, ni u EEU, ni u EU. Zbog toga bi Srbija već danas, pre svega, trebalo da razmišlja kako sutra da proda svoj udeo u kragujevačkoj fabrici.

 

autor: VV izvor: Novi magazin
Ostavi komentar (1) Ostavi komentar >>
Ostavi komentar
  • 8.07.2016, 10:33h Toma Neverni (4)

    Kao suvlasnik drzava je mogla da pomogne prodji Fiata 500. Sve drzavne sluzbe da kao slubeno vozilo imaju Fiat 500, Lokalne samouprave takodje, Taxi udruzenja da se unificiraju vozilima Fiat 500, itd. I eto prodaje vise modela na domacem trzistu uz odgovarajuce povoljnosti. Radnici u FCA ostaju na poslu-radi treca smena, banke i lizing kuce plasiraju sredstva, popuni se budzet od pdv-a i registracija, svi kupci dobiju pristojno novo vozilo i tako...

Pročitajte i...
  • Momčilo Pantelić: Zahuktava se opet Momčilo Pantelić: Zahuktava se opet

    Predstojeći izbori biće referendum o njemu. On je lider koji je okupirao javni prostor, pa kao da ne postoji nijedna tema koja se masovnije i sudbinskije tretira od podržavanja i osporavanja njegovog lika i dela. Da li je dotični zaista borac protiv elite zarad prosperiteta zapostavljenih slojeva, kako se diči, ili samo vulgarni narcis koji ne poštuje vladavinu zakona i institucije?

  • Vladimir Gligorov: Dve Srbije Vladimir Gligorov: Dve Srbije

    Ovo zapravo važi za veći deo Balkana, posebno kada je reč o preostalim zemljama nastalim iz bivše Jugoslavije, a koje nisu članice Evropske unije – jedni ostaju, a drugi odlaze. Po čemu se razlikuju?

  • Momčilo Pantelić: Izazovna demografija Momčilo Pantelić: Izazovna demografija

    Vratite se tamo odakle ste došle, odbrusio je nedavno Donald Tramp kvartetu parlamentarki, kritičarkama njegove politike. Sebi je, tako, obezbedio mesto u budućoj antologiji iskaza kojima su šefovi država udarili na sopstveni poredak.

  • Dimitrije Boarov: Kotlovi za pretakanje gubitaka Dimitrije Boarov: Kotlovi za pretakanje gubitaka

    Ako pogledate udarne privredne vesti ono malo preostalih medija koji nisu pod kontrolom vladajuće koalicije, objavljenih u poslednjih desetak dana, videćete da su računi koje građanima Srbije ispostavljaju republička javna preduzeća i velike kompanije u većinskom državnom vlasništvu sve papreniji: Srbijagasu otpisana dugovanja prema državi u ukupnom iznosu od 141 milijardu dinara; prošlogodišnje državne subvencije Kompaniji Fijat Krajsler automobili u Kragujevcu iznosile su 2,75 milijardi dinara; slovenačka avio-firma Adrija ervejz prijavila je beogradskog avio-prevoznika Er Srbija nadležnoj evropskoj komisiji zbog velikog nedozvoljenog subvencioniranja firme u kojoj je većinski vlasnik; Elektroprivreda Srbije (EPS), prema nedavno objavljenom finansijskom izveštaju, prošle godine je zabeležila gubitak od 1,3 milijarde dinara.

  • Ivan Jovanović: Šta je srpska kulturna politika u 21. veku? Ivan Jovanović: Šta je srpska kulturna politika u 21. veku?

    Ovo bi bilo pitanje od milion dolara, i to ne samo za 21. već i za prethodne vekove i istorijske okolnosti, da kultura iole nešto vredi u Srbiji.

  • Vladimir Gligorov: Moderna monetarna teorija Vladimir Gligorov: Moderna monetarna teorija

    Ovo ne mora da bude od neposrednog interesa, ali je svakako zanimljivo, posebno sada kada se raspravlja o merama monetarne politike u Vašingtonu i Frankfurtu. I u svim drugim centralnim bankama, ali ove dve su najvažnije.

  • Dževad Sabljaković: Lahor i hlad Dževad Sabljaković: Lahor i hlad

    "Pažnja! Pažnja! Vrućine koje podnosimo su opasne. Pijte što više tečnosti. Održavajte kontakt sa svojim bližnjima. Ako nekom u vašoj blizini nije dobro, pritecite mu u pomoć...", čulo se sa zvučnika u pariškom metrou u danima julske vreline, canicule, kad se živa u termometru popela do 42,6°C, rekordnog stepena otkad se temperatura mjeri.

Preporuke prijatelja
Zlatiborac
OTP banka lizing
Novi magazin- nedeljnik Medija centar Novinska agencija Beta societe AMSS side