26.09.2018 Beograd

Ivan Jovanović: Rijaliti

Ivan Jovanović: Rijaliti
Rijaliti programi su televizijski žanr koji dokumentuje navodne životne situacije ili reakcije i u kojem učestvuju ljudi koji nisu profesionalni glumci iako postoje formati u čijim pravilima je predviđeno učešće poznatih ličnosti.

Rijaliti se razlikuje od dokumentarnog programa jer se fokusira na dramu, međusobne konflikte i zabavu gledališta, umesto na obrazovanje istog.

Ovo je opis žanra koji neverovatnim spletom okolnosti vlada srpskom kulturom prethodnih sedam dana. Opis je iz knjiga o televizijskoj produkciji, mada svako ko se ikada imalo bavio televizijom, zna da je ključ definicije rijalitija reč “navodno”: u ovom žanru je sve namešteno kako bi se fingirale emocije ili događaji raspaljujući za gledalište.

Na isti raspaljujući način rijaliti je, u mesecu kada se dešavaju dva najveća kulturna događaja, Bitef i Oktobarski salon, postao ne samo glavna, bolje je reći kulturološka tema, već i princip proizvodnje, ali i rešavanja problema u kulturi. Biće da dva pomenuta događaja, a složićemo se da je to najbolje što je ovaj prostor ponudio u kulturnom smislu, suviše podsećaju na bezbrižna, normalna vremena, pa je novo podsećanje na Srbiju u kojoj danas živimo bilo neophodno.

Dakle, većina zna šta se desilo: na tribini o kulturi u ustanovi kulture ministar informisanja rekao je kako rijalitiji programi nisu dobri. Odmah nakon izjave kreće rijaliti koji se slobodno može podvesti pod onu narodnu: “Ovo ima samo kod nas” – vlasnik privatne televizije i autor rijalitija kreće u medijsku kampanju protiv ministra preko sopstvene televizije, nazivajući ga pornofilom i vređajući ga na najnižem mogućem nivou. U sve to, uključuje se i premijerka: ne brani ministra koga je sama predložila već – vlasnika televizije. To joj, valjda, nije bilo dovoljno već opravdava postojanje rijalitija, kršio on domaće zakone ili ne, popularnošću sestara Kardašijan i postaje verovatno prva šefica Vlade koja se u javnom diskursu bavi zabavnim televizijskim programom.

Rijaliti se nastavio dalje, povezano ili ne, zabranom filma “Mezimica” jer je – antisrpski. Odnosno njegovom (ne)zabranom, zapravo odustajanjem producenta pošto su demonstranti upali u Filmski centar Srbije, a jedna od zabrinutih žena uskliknula: “Rijaliti je bolji od antisrpskih filmova”!

I eto čudne paradigme: stopirana “Mezimica” je žanrovski film, fikcija koja nema veze sa antisrpskim, a drugi žanr cveta kao ponuđeni kulturni diskurs, pretvarajući sve u navodnu situaciju, reakciju, sukob. S tim da mu uloga nije da zabavi već da nauči.

A učenja su, kako se čini, tu da bi kulturi došla glave.

izvor: Novi magazin
Ostavi komentar Ostavi komentar >>
Ostavi komentar
Pročitajte i...
  • Nadežda Gaće: “Nikada nam nije bilo gore” Nadežda Gaće: “Nikada nam nije bilo gore”

    Negde 1988. Milošević je postao apsolutni lider Srbije. Te godine obračunava se i sa autonomijom Vojvodine i najavljuje slično za Kosovo i Crnu Goru, ali i za ostale koji se ne slažu s njim.

  • Nataša Vučković: EU i ZB – šta nas čeka posle izbora u EU? Nataša Vučković: EU i ZB – šta nas čeka posle izbora u EU?

    Izbori za Evropski parlament biće iduće godine ozbiljan ispit za evropski projekat. Kakva će biti Unija posle izbora pitanje je brojnih konferencija i analiza u Evropi i van nje.

  • Momčilo Pantelić: Poredak a la kart Momčilo Pantelić: Poredak a la kart

    Uspelo je Donaldu Trampu da uzvrpolji i božićni spokoj. Kako u Americi tako i izvan nje. Pa i u nekim krajevima koji se prigodno drže drugačijih kalendara.

  • Vladimir Gligorov: Sledeća kriza Vladimir Gligorov: Sledeća kriza

    Američka centralna banka želi da normalizuje monetarnu politiku. Ovo je praktično promena monetarnog režima, i to ne onog koji je uspostavljen posle 2008, kada je njena kamatna stopa, ona koju zaračunava centralna banka, spuštena na nulu.

  • Ivan Jovanović: Počasti i stara dobra vremena Ivan Jovanović: Počasti i stara dobra vremena

    Novogodišnji i božićni praznici tek što su prošli, a imali smo dve vesti koje su nas rastužile. Paradoksalno, otišle su dve legende srpske kulture iako jedan od njih nije bio ličnost iz kulture: jedna je Marko Nikolić, a druga Dragoslav Šekularac, verovatno prva sportska pop-kulturna ikona i prvi jugoslovenski sportista čija popularnost beše tolika da je dobio i film o sebi, “Šeki snima, pazi se” Marijana Vajde iz 1962.

  • Draško Đenović: Vratolomej Prvi je otvorio Pandorinu kutiju Draško Đenović: Vratolomej Prvi je otvorio Pandorinu kutiju

    Ukrajina je religijski fenomen. Ima tri pravoslavne crkve i najveću grkokatoličku crkvu na svetu. Čini se da se Čerčilove reči da Balkan proizvodi više istorije nego što može da svari mogu preneti i na Ukrajinu.

  • Momčilo Pantelić: Karambol u Karakasu Momčilo Pantelić: Karambol u Karakasu

    Svi smo mi Karakas, moglo bi se prigodno kazati. Doista, gotovo da nema dela sveta koji u dramama prestonice Venecuele ne prepoznaje bar neki delić sebe.

Preporuke prijatelja
Zlatiborac
OTP banka lizing
Novi magazin- nedeljnik Medija centar Novinska agencija Beta societe AMSS side