13.03.2017 Beograd

Vladimir Gligorov: Erouov neoklasicizam

Vladimir Gligorov: Erouov neoklasicizam
Kenet Erou umro je pre nekoliko nedelja. Teško je preuveličati njegov doprinos društvenim naukama i humanistici. U neku ruku, kada se kolokvijalno kaže neoklasična ekonomija upućuje se na Eroua, mada se obično ne misli na njega jer se najčešće ne poznaju njegovi naučni doprinosi. Ovde ću ukazati na dva, koja se smatraju najvažnijim.

Prvi je iz oblasti teorije kolektivnog odlučivanja. Uzmimo glasanje. I uzmimo da (1) želimo da svako može slobodno da vrednuje ishode (koji će kandidat biti izabran ili koja će se politička odluka doneti), (2) da na ishod ne utiču nedostupni ili nevažni ishodi, (3) da je jednoglasnost odlučiva i (4) da nema diktatora, nekoga čiji glas presuđuje nezavisno od toga kako svi drugi glasaju. I uzmimo još (5) da bismo hteli da te odluke budu dosledne u tom smislu da su tranzitivne (primera radi, ako ste odlučili da je A bolje od B i da je B bolje od C, ne bi trebalo da odlučite da je C bolje od A; nazovimo to racionalnošću). Uz još neke tehničke pretpostavke, može se dokazati da ovi uslovi nisu saglasni. Recimo, racionalne odluke, uz poštovanje svih drugih uslova, biće diktatorske. Ili, jednoglasne odluke, koje su racionalne i zadovoljavaju ostale uslove, biće diktatorske. Ili, ako su svi drugi uslovi zadovoljeni, nevažne ili nepostojeće mogućnosti će uticati na konačan ishod. Ovo poslednje, opet, ukazuje na mogućnost da se manipulacijom obezbede nediktatorske odluke. Kao što diktatura može biti podržana glasovima većine ukoliko se kontroliše redosled odlučivanja o alternativnim ishodima. Ili se nedostatkom racionalnosti, menjanjem mišljenja, može izbeći postojanost diktature. I tako redom, interpretacija je nebrojeno.

Koja je korist od ove analize zajedničkog odlučivanja? Zapravo dvostruka. Jedna jeste da se istraže, empirijski, svi načini na koje je moguće obezbediti diktatorsko odlučivanje korišćenjem transparentnosti interesa, mobilizacijom podrške, propagandom o potrebi doslednosti u odlukama ili ograničavanjem ishoda o kojima se odlučuje. Druga je da se vidi pod kojim je uslovima moguće izbeći diktatorska rešenja. Jedno, recimo, od nemalog značaja jeste da se prihvati da se demokratskom odlučivanju pribegava upravo zato da bi oni koji odlučuju mogli da promene mišljenje, da sebi dozvole odgovarajući stepen neodgovornosti. Moglo bi se reći da se tako vidi da je politika veština mogućeg jer imamo nauku o politički nemogućem.

Ono što je dodatno zanimljivo jeste da kada se s razumevanjem Erouove analize kolektivnog odlučivanja čitaju klasici političke misli, postaje jasno da su oni na jedan ili drugi način bili svesni problema koje je Erou formalizovao i uopštio. Tako da je Erou svojom kratkom i formalnom analizom omogućio da se ne samo dobije opšti okvir za analizu izbornih i svih drugih sistema odlučivanja, već je i olakšao interpretaciju političkih teorija kojima su se tražila pojedina politička rešenja. Tako da je reč o modelu kojim se analiziraju politički problemi, sistemi odlučivanja i politička učenja i ideologije.

U velikoj meri je i oblast koja se naziva teorijom javnog izbora nastala, bar u modernom obliku, kao odgovor na Erouovu teoriju društvenog izbora. Uzmimo, naime, da se glasovima trguje, dakle da postoji političko tržište. Koja su svojstva tog tržišta? Ovde je od koristi drugi veliki Erouov naučni doprinos. On je definisao uslove kada je tržište efikasno i koje su njegove distributivne implikacije. Pojednostavljeno rečeno, uzmimo da bilo proizvođači ili kupci nemaju uticaj na cene ili, drukčije rečeno, pretpostavimo da su zadovoljeni uslovi pod kojima su cene svim privrednim subjektima date, efikasnost će biti zadovoljena u tom smislu da će postojati sistem cena koji izjednačava ponudu i tražnju na svim pojedinačnim tržištima, što je isto kao da se kaže da neće postojati nerealizovane razmene i neostvarene dobiti ili koristi, dakle postoji sistem cena koji obezbeđuje optimalan ishod tržišne razmene – poboljšanje nečije dobrobiti nije moguće ako nije na nečiju štetu. To bi se moglo definisati kao tržišna efikasnost. Takođe, efikasnost će biti zadovoljena, postojaće dakle sistem cena koji će podržati efikasnost tržišta, bez obzira na stepen nejednakosti, uključujući tu i potpunu jednakost, kako god da se ona definiše.

Primedba na taj neoklasični sistem jeste da je reč o modelu koji nije u skladu sa stvarnošću, dakle nije deskriptivan. Postoje monopoli, neka tržišta uopšte ne postoje, neka roba se prodaje u ograničenim količinama, a onda su tu ustanove, politike, svojinski odnosi, legitimna i nelegitimna moć i sve ono od čega taj neoklasični model apstrahuje. Tako da je reč o savršenom tržištu, što ne samo da ne postoji već je, objašnjava se, zapravo ideološki konstrukt i sredstvo da se ne vidi realnost i da se ne teži promenama, pre svega u raspodeli, koje su poželjne i ostvarive samo ako se odustane od neoklasične teorije i savršenog tržišta. Koje se i inače ne zasniva na javnom interesu nego na konkurenciji, na socijalnom darvinizmu i svemu onome što s njim ide.

To je nerazumevanje. Možda najjednostavniji način da se to vidi jeste da se zamisli eksperiment koji bi bio obavljen pod neoklasičnim uslovima. Ukoliko bi on potvrdio neoklasične tvrdnje o efikasnosti i raspodeli, to bi opravdalo misaoni eksperiment, koji je zapravo ta neoklasična teorija vrednosti (kako se takođe naziva). Naime, prigovor da je reč o svojstvima koja postoje samo pod specifičnim uslovima mogao bi se primeniti na svaki eksperiment. Jer se zapravo i stvaraju sasvim specifični uslovi kako bi se ispitalo postojanje određenih svojstava, odnosa ili pravilnosti, već u zavisnosti od toga šta se traži. U društvenim naukama mogućnost eksperimentisanja je ograničena, posebno kada je reč o uopštenim međuzavisnostima (opšta konkurencija ili političke intervencije), usled čega se teorijskim putem omogućuje izvođenje misaonih eksperimenata, čiji je test validnosti i korisnosti u tome da li objašnjavaju ono što vidimo u podacima, a ne u realističnosti, što će reći u deskriptivnosti tih teorija ili modela.

Sa ova dva doprinosa Erou je započeo naučnu karijeru. Posle je došlo sve ostalo.

 

autor: VV izvor: Novi magazin
Ostavi komentar (1) Ostavi komentar >>
Ostavi komentar
  • 20.03.2017, 18:34h ivan

    Da li stvarno mislite da vam prezime garantuje znanje i pamet? Da biste Ostavite se prevaziđenih floskula o teoriji racionalnog izbora. Žvaka koju ne koriste ni oni u obdaništima. Gukni nešto o robi i o njenom antinomičnom karakteru. Tu si kratak kao što ti je i tata bio. Soliš ono što nemaš...

Pročitajte i...
  • Nadežda Gaće: “Nikada nam nije bilo gore” Nadežda Gaće: “Nikada nam nije bilo gore”

    Negde 1988. Milošević je postao apsolutni lider Srbije. Te godine obračunava se i sa autonomijom Vojvodine i najavljuje slično za Kosovo i Crnu Goru, ali i za ostale koji se ne slažu s njim.

  • Nataša Vučković: EU i ZB – šta nas čeka posle izbora u EU? Nataša Vučković: EU i ZB – šta nas čeka posle izbora u EU?

    Izbori za Evropski parlament biće iduće godine ozbiljan ispit za evropski projekat. Kakva će biti Unija posle izbora pitanje je brojnih konferencija i analiza u Evropi i van nje.

  • Momčilo Pantelić: Poredak a la kart Momčilo Pantelić: Poredak a la kart

    Uspelo je Donaldu Trampu da uzvrpolji i božićni spokoj. Kako u Americi tako i izvan nje. Pa i u nekim krajevima koji se prigodno drže drugačijih kalendara.

  • Vladimir Gligorov: Sledeća kriza Vladimir Gligorov: Sledeća kriza

    Američka centralna banka želi da normalizuje monetarnu politiku. Ovo je praktično promena monetarnog režima, i to ne onog koji je uspostavljen posle 2008, kada je njena kamatna stopa, ona koju zaračunava centralna banka, spuštena na nulu.

  • Ivan Jovanović: Počasti i stara dobra vremena Ivan Jovanović: Počasti i stara dobra vremena

    Novogodišnji i božićni praznici tek što su prošli, a imali smo dve vesti koje su nas rastužile. Paradoksalno, otišle su dve legende srpske kulture iako jedan od njih nije bio ličnost iz kulture: jedna je Marko Nikolić, a druga Dragoslav Šekularac, verovatno prva sportska pop-kulturna ikona i prvi jugoslovenski sportista čija popularnost beše tolika da je dobio i film o sebi, “Šeki snima, pazi se” Marijana Vajde iz 1962.

  • Draško Đenović: Vratolomej Prvi je otvorio Pandorinu kutiju Draško Đenović: Vratolomej Prvi je otvorio Pandorinu kutiju

    Ukrajina je religijski fenomen. Ima tri pravoslavne crkve i najveću grkokatoličku crkvu na svetu. Čini se da se Čerčilove reči da Balkan proizvodi više istorije nego što može da svari mogu preneti i na Ukrajinu.

  • Momčilo Pantelić: Karambol u Karakasu Momčilo Pantelić: Karambol u Karakasu

    Svi smo mi Karakas, moglo bi se prigodno kazati. Doista, gotovo da nema dela sveta koji u dramama prestonice Venecuele ne prepoznaje bar neki delić sebe.

Preporuke prijatelja
Zlatiborac
OTP banka lizing
Novi magazin- nedeljnik Medija centar Novinska agencija Beta societe AMSS side